تبلیغات
ترنّم انتظار

كد عكس تصادفی

                    ترنّم انتظار

یابن الحسن!
گر بیایی کُشدم شوق نیایی کُشدم غم
من که بایست بمیرم چه بیایی چه نیایی
***
اللهم ارنی الطلعة الرشیدة و الغرة الحمیدة...


 

میلاد با سعادت هشتمین امام عاشقان امامت و ولایت؛ امام علی بن موسی الرضا(ع)؛ امام الرئوف تهنیت باد!

چهل نکته خواندنی و جالب درباره امام رضا(ع) در ادامه مطلب...



نکته1



           حضرت على بن موسى (ع)، ملقّب به رضا، در سال 148 هجرى قمرى در روز 11 ذیقعده
در مدینه به دنیا آمد. اولین منظره ای که نوه پیامبر اکرم (ص)، حضرت امام رضا (ع) در دنیای هستی نظاره کرد، جمال زیبای پدرش رهبر پارسایان و امام موحدین بود و اولین صدایی که به گوشش رسید، الفاظ زیبای (( الله اکبر)) و (( اشهد ان لا اله الا الله)) بود.









  













 نکته2



درباره روز، ماه و سال ولادت آن حضرت اختلاف است.
ولادت آن حضرت را به سالهای (148 و 151 و 153ق) و در روزهای جمعه نوزدهم رمضان، نیمه همین ماه، جمعه دهم رجب و یازدهم ذی القعده نیز نقل کرده اند.





  













 نکته3



پدر آن حضرت، امام موسى بن جعفر(ع) و مادرش بانویى بزرگوار به نام نجمه بود.
که او را سمانه و تُکْتَمْ و طاهره نیز می گفتند. در روایتهای مختلفی که به ما رسیده است نامها و کینه ها و لقبهای ام البنین ، سکن ، خیزران و شقرا، را نیز برای مادر امام رضا(ع) نقل کرده اند.





  













 نکته4



گرچه نام پنج پسر و یک دختر برای او ذکر کرده اند، اما چنان که علامه مجلسی می گوید: حداکثر تنها از جواد به عنوان فرزند او نام برده اند.





  













 نکته5



کنیه ها ی ایشان ابوالحسن و ابوعلی و القاب ایشان : رضا، صابر، زکی، ولی، فاضل، وفی، صدیق، رضی، سراج الله، نورالهدی، قرة عین المؤمنین، مکیدة الملحدین، کفوالملک، کافی الخلق، رب السریر، و رئاب التدبیر می باشد.





  













 نکته6



نام پاک ایشان،رضا، دارای چندین معنی می باشد: لاغر، دوست یا محب، خشنودی ولی علمای شیعه این لقب را به معنی راضی به رضای خدا یا مرضی خدا و رسول گرفته اند.





  













 نکته7



امام هشتم (ع) از نظر چهره و وضع جسمانی بسیار جذاب و زیبا بود صورت مبارکش گندم گون، و محاسنی انبوه و زیبا و قامتی متعادل داشت.در چشم های درشت و سیاهش که از زیر ابروان پر پشت نمایان بود یک دنیا جذبه و نفوذ معنوی موج می زد و همچون جد بزرگوارش رسول خدا دو رشته گیسو چهره مبارکش را در میان داشت.





  













 نکته8



امام رضا(ع) به طور کلی دارای شخصیتی یگانه و صفاتی ویژه بوده است آن حضرت نیز دارای ملکه عصمت است که از لوازم امامت می باشد.





  













 نکته9



در مورد پوشش ایشان نوشته اند: امام رضا(ع) همواره جامه ای بسیار ساده و بیشتر فقط یک پیراهن از پارچه های درشت و خشن بر تن می کرد و تنها در مجالس عمومی و در بین مردم جبه ای لطیف روی آن می پوشید.





  









 نکته10



امام موسی بن جعفر (ع)، امام رضا(ع) را وصی و سرپرست اموال و اولاد و همسران و مادران فرزندان خود قرار داد، بدون اینکه برای دیگر فرزندان خود حق تصرف در چیزی را پس از درگذشت خویش قرار داده باشد و در این باره وصیتنامه ای مرقوم و پس از گواهی بسیاری از اهل بیت و اصحابش آن را مهر فرمود و لعنت فرستاد بر کسی که مهر از آن برگیرد؛ اما برادران ایشان درباره این وصیت و ترکه پدر با آن حضرت نزاع کردند.













نکته11



امام رضا(ع) به اخلاقی عالی و ممتاز آراسته بود و بدین سبب دوستی عام و خاص را به خود جلب فرموده بود، همچنین انسانیت آن حضرت یگانه و بی مانند و در حقیقت تجلی روح امامتو مصداق رسالتی بود که خود آن حضرت یکی از نگهبانان و امانت داران و وارثان اسرار آن به شمار است.





  













 نکته12



خانه ای که امام (ع) در آن رشد کرد، عالی ترین خانه در جهان اسلام بود، چراکه مرکز تقوا و فضیلت روحانی خاص بود که بهترین بشر و امام راستین و عادل در اسلام را تربیت کرد.گذشته از آن محیطی که ایشان در آن بزرگ شد، محل زندگی بهترین مردان و دانشمندان بود که زیر نظر پدر بزرگوارش حضرت موسی بن جعفر (ع) تحقیق می کردند.





  













 نکته13



رفتار امام رضا(ع) نسبت به خانواده و برادرانش نمونه ای از اثبات حق بود.امام از کسانی که از دین خدا خارج شده بودند، روی می گردانید.او سوگند یاد کرده بود که هرگز با برادرش زید صحبت نخواهد کرد تا خدای متعال را ملاقات کند، و این در حالی بود که زید مرتکب کاری بر خلاف قانون الهی شده بود. کاری که باید در مقابل ان چنین عکس العملی نشان داده می شد





  













 نکته14



محمود بن وهیب در مورد امام رضا(ع) فرموده است :" ایشان کارهای اعجاب آمیز متعددی داشت، و به دلیل علم فراوانش، ترس محترمانه اش، دینداریش، بخشندگی اش و سخاوتش در زمان خود بی نظیر بود. هیچ کس در برتری و قریحه مانند او نبود."





  













 نکته15



اسامی جمعی از اصحاب امام(ع) به شرح ذیل می باشد:
اسماعیل بن سعل قمی / حماد بن عثمان / محمد بن سلیمان بصری / محمد فضل ازدی / محمد بن راشد / احمد بن محمد قمی / احمد بن محمد / علی بن حسن / حسن بن علی / سعد بن مالک اشعری / محمد بن سنان / عبدالله بن جندب / حسن بن سعد / نصر بن قاموس / ابراهیم بن قابوس / ابراهیم بن محمد / محمد بن احمد / یونس بن یعقوب / زکر بن محمد / محمد بن اسحاق / حسین بن علی بن فضال / نعیم قابوسی / حسین بن مختار / دربان امام / داود بن زربی / دعبل خزاعی / یزید بن سلیط.





  













 نکته16



در فصول المهمة گفته شده است : نقش انگشتری امام رضا ( ع ) " حسبی الله " بود
و در کافی به سند از خود امام رضا(ع) نقل شده است که فرمود: نقش انگشتری من
" ما شاء الله لا قوه الا بالله " است . صدوق نیز در عیون گوید : نقش انگشتری آن
حضرت " ولیی الله " بود.





  













 نکته17



آن حضرت تألیفات بسیاری دارد که علما از آنها به اجمال و تفصیل یاد کرده اند .
در کتاب خلاصة تذهیب الکمال از سنن ابن ماجه آمده است : عبد السلام بن صالح و
جماعتی دیگر ، تعدادی نسخه از آن حضرت در دست دارند . و در تهذیب التهذیب
نوشته شده است : علی بن مهدی و داود بن سلیمان از آن حضرت نوشته هایی در دست
دارند . همچنین عامر بن سلیمان طایی نوشته بزرگی از آن حضرت دارد .





  













 نکته18



امام رضا(ع) دانش خود را از جدش پیامبر خدا(ص) به ارث برده و سرچشمه جوشانی از علم و فضیلت بود که تشنگان دانش و معرفت از فیض او بهره می بردند و تشنگی خود را برای فهم مشکلات و حل معضلات بدو فرو می نشاندند.تاریخ بسیاری از مناظرات فکری آن حضرت (ع) را که موجب پیروزی بر دشمنان اسلام شده برای ما بیان کرده است و نیز افاضات آن حضرت را در انواع دانشها که مورد استفاده بزرگان علم و رجال فکر قرار گرفته، شرح داده است.





  













 نکته19



بعد از شهادت امام کاظم(ع)، آن حضرت در 35 سالگى عهده دار مسئولیت امامت و
حفظ مبانى اسلامى و رهبرى شیعیان گردید.





  









 نکته20



امام رضا(ع) به علت خفقان ایجاد شده در حکومت عباسیان مدّتى از علنى ساختن امامت خود پرهیز و با ضعیف شدن حکومت عباسیان، حضرت امامت خود را علنى فرمود.













نکته21



مدّت امامت امام هشتم در حدود بیست سال بود که می توان آن را به سه بخش جداگانه
تقسیم کرد:
1ـ ده سال اوّل امامت آن حضرت که همزمان با دوره زمامدارى هارون بود.
2ـ پنج سال بعد از آن که مقارن با خلافت امین، فرزند هارون بود.
3ـ پنج سال آخر امامت آن بزرگوار که مصادف با خلافت مأمون و تسلّط او بر قلمرو اسلامى
آن روز بود.





  













 نکته22



امام رضا(ع) در هر یک از سه دوره امامتش، به مقتضاى مسئولیت خطیر امامت، با اوضاع و احوال پیچیده خلافت آن روز که به نام اسلام بر مردم حکومت می شد و با وجود نابسامانیهاى زیادى که از جهات مختلف در زندگى اجتماعى مردم وجود داشت، وظایف متناسب خود را در راه خدمت به اسلام انجام می داد.





  













 نکته23



ایشان هرگزکسی را با عمل و سخن خود نمی آزرد، تا حرف مخاطب تمام نمی شد سخنش را قطع نمی کرد. هیچ حاجتمندی را مأیوس باز نمی گرداند. در حضور مهمان به پشتی تکیه نمی داد و پای خود را دراز نمی کرد. هرگز به غلامان و خدمه حرف زشتی نزد و با آنان می نشست و غذا می خورد. شبها کم می خوابید و قرآن بسیار می خواند. شبهای تاریک در مدینه می گشت و مستمندان را کمک می کرد.





  













 نکته24



به روایت طبری (وقایع سال 201) مأمون آن حضرت را «الرضی من آل محمد» نامید و شیخ صدوق هم بنابر روایتی دیگر در «عیون اخبار الرضا (2/14)» چنین گقته است. باید متذکر شد که اعیان و مبلغان بنی عباس در اواخر عهد بنی امیه مردم را دعوت می کردند که به «رضا از آل محمد» بیعت کنند ، یعنی بی آنکه از کسی نام ببرند می گفتند: چون خلافت بنی امیه درست نیست باید به کسی از خاندان محمد (ص) که مورد رضایت همه باشد بیعت کنند. چون مأمون خود از بنی عباس بود (بنی عباس با حکومت آل علی مخالف بودند) و حضرت علی بن موسی بن جعفر را به ولایتعهدی برگزید. همه از مخالف و موافق بهان راضی شدند و مصداق «رضا من آل محمد» در حق آن حضرت صادق آمد و به آن لقب مرسوم و مشهور شد.





  













 نکته25



شهادت آن حضرت در سال 203 هجرى در سناباد نوقان، که امروز یکى از محلّه هاى مشهد است، در 55 سالگى، به وسیله سمّى که مأمون به او خوراند، اتّفاق افتاد.
اکنون مزار و مرقد شریفش بزرگترین زیارتگاه در ایران اسلامى، در شهر مقدّس مشهد، مورد توجّه شیفتگان حضرتش می باشد.





  













 نکته26



صدوق درعیون اخبار الرضا به سند خود از عده ای نقل کرده است که گفتند : چون کار
امین ساخته و پرداخته شد و خلافت برای مأمون هموار گردید ، نامه ای به امام رضا
(ع) نوشت و او را به سوی خود در خراسان فراخواند . امام نیز عذر و بهانه
بسیار آورد اما وی همچنان به آن حضرت نامه می نوشت و از آن حضرت خواستار
آمدن می شد . تا آنجا که امام رضا ( ع ) دانست که چاره ای جز این ندارد .





  













 نکته27



اباصلت هروی در مورد انگیزه مامون از سپردن مقام ولیعهدی به امام رضا(ع) گفته است: او برای آن حضرت ولیعهدی را قرار داد تا مردم بنگرند که ایشان به دنیا رغبت دارد و منزلت او از نفسها بیفتد





  













 نکته28



شیخ صدوق در عیون اخبار الرضا ( ع ) به سند خود در حدیثی روایت کرده است : چون
امام رضا ( ع ) به مرو آمد ، مأمون به آن حضرت پیشنهاد کرد که امارت و خلافت را بپذیرد . اما آن حضرت امتناع کرد و در این باره گفت و گوهای بسیار در گرفت که حدود دو ماه طول کشید . و در تمام این مدت امام رضا ( ع ) از پذیرش آن پیشنهاد سر باز می زدشیخ صدوق در عیون اخبار الرضا و امالی از حسین بن احمد بیهقی از محمد بن یحیی صولی از حسن بن جهم از پدرش روایت کرده است که گفت : مأمون بر فراز منبر آمد تا با علی بن موسی الرضا ( ع ) بیعت کند . پس گفت : ای مردم ! بیعت با علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن حسین بن علی ابی طالب برای شما محقق شده است به خدا سوگند اگر این نامها بر کران و لالان خوانده شود به اذن خداوند عزوجل شفا می یابند.





  













 نکته29



شکل درهمی که در زمان امام رضا(ع) و به فرمان مامون ضرب شد و اصل صورت به خط کوفی است و با خط نسخ نیز نقش گردیده چنین است :
در وسط یکی از دو طرف سکه در هفت سطر چینن حک شده است :
الله
محمد رسول الله
المامون خلیفه الله
مما امر به الامیر الرضا
ولی عهد المسلمین علی بن موسی
ابن علی بن ابی طالب
ذوالریاستین
و در طرف دیگر سکه در چهار سطر چنین حک شده است :
لا اله الا الله
الله وحده
لا شریک له
المشرق
و بر یکی از دو طرف درهم به شکل دایره وار نوشته شده است :
" محمد رسول الله ارسله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره
المشرکون " .
و بر طرف دیگر شکل دو دایره داخلی و خارجی به چشم می خورد که بر دایره داخلی
چنین نوشته اشده است : " بسم الله ضرب هذا الدرهم بمدینة اصبهان سنة اربع و
مأئتین " .
و بر دایره خارجی چنین نوشته شده است : " فی بضع سنین لله الامر من قبل و من بعد
و یومئذ یفرح المومنون " .





  









 نکته30



صدوق در عیون اخبار الرضا روایت کرده است که مأمون پس از آن که امام رضا را
به ولی عهدی خود منصوب کرد دخترش ام حبیب یا ام حبیبه را در آغاز سال 102به
ازدواج وی در آورد مسعودی در اثبات الوصیه گوید : مأمون دخترش و بنا بر قولی خواهرش مکنی به ام ابیهارا به همسری امام رضا ( ع ) در آورد . وی می گوید : روایت صحیح آن است که ام حبیبه خواهر مأمون بود . زیرا مأمون از امام خواست که از وی خواستگاری کند.













نکته31



پس از آنکه امام (ع) پیشنهاد ولیعهدی مامون را پذیرفت مامون تصمیم گرفت این رویداد بزرگ را جشن بگیرد، لذا روز پنجشنبه را روز جشن و نشست با نزدیکان و خواص قرار داد.در آن روز دستود داد همه جامه سبز بپوشند.





  













 نکته32



دوران حیات امام هشتم اوج گیری گرایش مردم به اهل بیت و دوران گسترش پایگاههای مردمی این خاندان است.همه علماى مذاهب و صاحبان افکار و آراى مختلف، به بزرگوارى و احاطه علمى آن حضرت ـ که در مواقع لزوم هم با همان زبان و اصطلاحات خاصّ و حتّى از منابعِ دینىِ خود آنان صحبت می کرد ـ اقرار و اعتراف کرده اند.





  













 نکته33



آنچه پشت عهدنامه به خط امام رضا ( ع ) نگاشته شده است به شرح ذیل می باشد:
بسم الله الرحمن الرحیم . ستایش و سپاس خدای راست که آنچه خواهد به انجام
رساند . زیرا نه فرمانش را چیزی باز گرداند و نه قضایش را مانعی باشد . به
خیانت دیدگان آگاه است و اسرار نهفته در سینه ها را می داند ، و درود بر خدا و
بر پیامبرش محمد پایان بخش رسولان و بر اولاد پاک و پاکیزه او باد .
من ، علی موسی بن جعفر ، می گویم : همانا امیرمؤمنان که خدا او را در استواری
کارها کمک کند و به رستگاری و هدایت توفیقش دهد آنچه را دیگران از حق ما
نشناخته بودند باز شناخت . رشته رحم و خویشاوندی را که از هم گسیخته شده بود به
هم پیوست و دلهایی را که بیمناک شده بودند ایمنی بخشید . بل آنها را پس از
آن که تلف شده بودند جان بخشید و از فقر و نیاز مستغنی کرد . و تمام این کارها
را به منظور خشنودی پروردگار جهانیان انجام داد و پاداشی از غیر او نخواست که
خداوند شاکران را به زودی جزا دهد و پاداش نکوکاران را تباه نکندو.....





  













 نکته34



- امام رضا ( ع ) مأمون را در خلوت بسیار مورد پند و اندرز قرار می داد و او را از خداوند می ترساند و آنچه بر خلاف دستور آن حضرت انجام می شد زشت می شمرد . مأمون در ظاهر سخنان آن حضرت را قبول می کرد ولی ناراحتی و سرگردانی خویش را از نصایح امام پنهان می داشت .همچنین هرگاه مأمون در محضر آن امام ( ع ) درباره فضل بن سهل و برادرش سخن می گفت : امام ( ع ) عیبب کارهای آن دو را برای مأمون بازگو می کرد و از شنیدن سخنان آنان وی را بر حذر می داشت . فضل و حسن نیز به این مطلب پی بردند و
همواره در نزد مأمون از آن حضرت بدگویی می کردند و سخنانی می گفتند که امام
رضا ( ع ) را از چشم مأمون بیندازند و او را از میل و علاقه مردم نسبت به آن
حضرت می ترسانیدند . آن دو آنقدر به این کار خود ادامه دادند تا نظر مأمون
رانسبت به امام ( ع ) برگرداندند به طوری که مأمون کمر به قتل وی بست .





  













 نکته35



امام رضا(ع) در مورد امامان و جانشینی آنها می فرماید: امامان خلفای خدای عز و جل در روی زمین هستند و چیزی که شکی در آن نیست این است که امامان اهل بیت جانشینان خدای متعال در زمین او و حجت های او بر بندگانش و امنای او در کشورش می باشند.پس آنها رهبران این امت و راهنمایان بر خشنودی خدای متعال و پیروی از او هستند.





  













 نکته36



امام رضا(ع) در مورد نماز می گوید: بهترین چیزی که انسان را به خدا نزدیک می کند چهل و شش رکعت نماز واجب و نوافل است.





  













 نکته37



شاه عباس اول از اصفهان پیاده به خراسان آمد و دستور داد گنبد و بارگاه آن
حضرت را از خالص مالش ، تذهیب کنند . کار تذهیب گنبد امام رضا ( ع ) در
سال 1010هجری شروع شد و در سال 1016هجری پایان پذیرفت .





  













 نکته38



از درسها و مطالب آموزنده حضرت رضا(ع) مطالبى توسّط دانشمندان بزرگوار اسلامى جمع آورى گردیده، از جمله کتاب عیون اخبار الرّضا و نیز کتاب علل الشّرایع که در آن از حکمت و مصالحى که در مورد احکام و دستورهاى عملی اسلام، فوائد و آثار آنها از امام(ع) رسیده یاد شده است.
این دو کتاب به وسیله مرحوم شیخ صدوق تألیف گردیده است.
کتابهاى دیگرى نیز مانند طبّ الرّضا یادگار آن حضرت است که هر یک در جاى خود، کمالات و بزرگوارى آن امام عزیز را معرّفى می کنند.





  













 نکته39



آداب زیارت امام رضا (ع) از لسان خود آن ذات مقدس و مبارک به شرح ذیل می باشد:
- غسل زیارت
- پوشیدن لباس های پاکیزه و نیکو و مناسب
- استعمال بوی خوش
- پرهیز از سخنان لغو و بیهوده و ترک مخاصمه و مجادله در طول سفر زیارتی
- با خضوع و خشوع حرکت کردن و راه رفتن و گام های کوتاه برداشتن و سر به زیر انداختن و به بالا و اطراف توجه ننمودن.
- ترک محرمات و انجام واجبات، به ویژه خواندن نماز واجب یومیه قبل از زیارت
- خواندن زیارت های ماثوره از حضرات معصمومین (ع)، به ویژه زیارت جامعه کبیره و ...
- تلاوت قرآن و تدبر در آیات آن
- توبه و استغفار
زیارت وداع باآن حضرت قبل از عزیمت به شهر و دیار خود





  








 نکته40



اکنون بنای رفیع و قامت برافراشته بقعه منوره رضوی، یکی از کهن ترین و شکوهمندترین ابنیه تاریخی جهان است، که همچون نگینی بر تارک بناهای تاریخی پرصلابت ایران اسلامی می درخشد، و به حق گوی سبقت را از دیگر بناهای کهنسال و استوار این سرزمین در عرصه بداعت و زیبایی و شگفتی را، ربوده است.


 





نوشته شده در تاریخ یکشنبه 17 مهر 1390 توسط فاطمه شیدا


درباره وبلاگ
آرشیو مطالب ترنّم انتظار
آخرین مطالب ترنّم انتظار
نویسندگان
موضوعات
پیوند ها
پیوندهای روزانه
آمار سایت
لوگوی دوستان

E-Mail Someone!

 

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service